10.4.07

Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΕ ΚΡΙΣΗ(ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ)


Tην ώρα που ο χώρος της Παιδείας φλέγεται, την ώρα που οι πραίτορες του κου Πολύδωρα, ασκούν εκπαιδευτική πολιτική με τα δακρυγόνα, ήρθε η κατάθεση του νομοσχεδίου για το Νόμο Πλαίσιο . Καταρχάς να εκφράσω τον προβληματισμό και την διαμαρτυρία μου για τον περιορισμένο χρόνο του σχεδίου Νόμου και στην Επιτροπή αλλά και εδώ στην Ολομέλεια. Ο κάθε καλόπιστος συνομιλητής θα περίμενε για ένα τέτοιο μείζον θένα που αφορά τα νιάτα της πατρίδας μας, να υπήρχε ο χρόνος για ένα ουσιαστικό διάλογο. « Ωδινεν όρος και έτεκεν μυν» θα μπορούσε να είναι λοιπόν ο τίτλος της μακράς και επίπονης προσπάθειας που κατέβαλε η κυβέρνηση μέχρι να καταθέσει το περιλάλητο νομοσχέδιο για την ανώτατη εκπαίδευση. Μετά από τρία χρόνια συσκέψεων, εξαγγελιών και παλινωδιών, που κόστισαν όμως στα πανεπιστήμια σημαντικό τμήμα του χρόνου λειτουργίας τους, κατατίθεται τελικά ένα νομοθέτημα πολύ κατώτερο των προσδοκιών, αλλά και των σύγχρονων αναγκών.
Αποτυγχάνει δηλαδή να αποτελέσει σύγχρονη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, καθώς οι προβλέψεις του δεν έχουν ούτε εκπαιδευτικό και πολύ περισσότερο ούτε μεταρρυθμιστικό χαρακτήρα. Πρόκειται στην πραγματικότητα για μια σειρά αποσπασματικών διευθετήσεων μέσω τροπολογιών στον υπάρχοντα εδώ και 25 χρόνια νόμο-πλαίσιο. Κάθε ένας από εμάς συνάδελφοι θα μπορούσε να υποστηρίξει ότι μετά από 25 χρόνια έπρεπε να γίνουν αλλαγές, αναθεωρήσεις , ή και μεταρρύθμιση του Νόμου Πλαισίου του 1982. Πράγματι οη κοινωνία μας ζητά αλλαγές. Αλλαγές όμως προς το καλύτερο, αλλαγές προς την κατεύθυνση στης Κοινωνίας της γνώσης, αλλαγές για ένα Πανεπιστήμιο Ευρωπαικής εμβέλειας και παγκόσμιας καταξίωσης, για ένα Πανεπιστήμιο ποιοτικά αναβαθμισμένο που θα μπορούσε να σταθεί όρθιο στις προκλήσεις των καιρών. Συμβαίνει αυτό σήμερα με το Νομοσχέδιο που συζητάμε ; ΟΧΙ. Η κρίση στην οποία οδηγήθηκε η Παιδεία με τις προχειρότητες, τα συνεχή πισωγυρίσματα, τις «μεταρρυθμίσεις» σε εισαγωγικά της Κυβέρνησης οφείλεται στην αθέτηση βασικών προεκλογικών υποσχέσεων της ΝΔ για την Παιδεία. Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στις μεγάλες μεταρρυθμίσεις και στα γραφειοκρατικά φτιασιδώματα; Στις πρώτες υπάρχει ένα σχέδιο: τι πανεπιστήμιο θέλουμε να φτιάξουμε, σε ποια Ελλάδα; Ποια ειδίκευση χρειάζεται η Ελλάδα στον σημερινό παγκόσμιο ανταγωνισμό, και τι σπουδές αντιστοιχούν σε μια τέτοια επιλογή; Τι ανθρώπου χρειάζεται αυτός ο τόπος και με ποιες αρχές και αξίες θέλουμε να τους διαπαιδαγωγήσουμε.
Με άλλα λόγια, μια μεγάλη μεταρρύθμιση οφείλει να στοχεύει στην αλλαγή του πανεπιστημιακού περιβάλλοντος. Να έχει κατά νου το εκπαιδευτικό σύστημα σε μια νέα Ελλάδα, σε έναν κόσμο που αλλάζει κάτω από τις διαδικασίες της παγκοσμιοποίησης.
Αντίθετα, τι κάνει ένα γραφειοκρατικό φτιασίδωμα ;
Πριν απ όλα δεν μπορεί να διατυπώσει το όνειρο που εκπροσωπεί για την μελλοντική Ελλάδα. Δεν προδιαγράφει τι πανεπιστήμιο θέλει να φτιάξει. Απλώς καταγγέλλει ορισμένες από τις σημερινές αδυναμίες προκειμένου να επιβάλλει αυταρχικές αντιλήψεις.
Από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ προτείνουνε στην Κυβέρνηση αλλά και σε όλα τα κόμματα να μας πουν πιο είναι το σύγχρονο πανεπιστήμιο που επιδιώκουν να καθιερώσουν στην Ελλάδα με ποιο τρόπο και με ποια χρηματοδότηση θα το προωθήσουν.
Η πρόταση του ΠΑΣΟΚ δίνει λύσεις και προοπτικές στα αδιέξοδα που κυβέρνηση της Ν.Δ δημιουργεί. Απαντά στις προκλήσεις των καιρών.
ΤΟ ΠΑΣΟΚ προτείνει :

ΜΕ ένα νέο εκπαιδευτικό σύστημα για την νέα εποχή.
Με ένα ανοικτό σχολείο που βλέπει το μέλλον
Με μια δημόσια ανώτατη εκπαίδευση που πρωταγωνιστεί διεθνώς
Με ευκαιρίες για μάθηση σε ολόκληρη τη ζωή.
Με ένα Δημόσιο αποτελεσματικό, άριστο σχολείο που μειώνει δραστικά το κόστος για τη μέση ελληνική οικογένεια
Με αύξηση της χρηματοδότησης για την Παιδεία με στόχο το 5% του ΑΕΠ στο τέλος της τετραετίας
Με σύγχρονες υποδομές, πληροφορική και νέες τεχνολογίες παντού, από το σχολείο έως το Πανεπιστήμιο.
Με ουσιατική αύξηση των αμοιβών των εκπαιδευτικών σε συνδυασμό με την επιμόρφωση και την αξιολόγηση τους.
Με αυτοδιοικούμενα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, με ισχυρή χρηματοδότηση, μηχανισμούς κοινωνικής λογοδοσίας, αξιολόγησης και ελέγχου.

Το σχέδιο Νόμου της Ν.Δ δεν μπορεί να υπερψηφιστεί γιατι δεν απαντά στις προκλήσεις των καιρών, γιατι είναι ΤΑΞΙΚΟ, ΣΥΝΤΗΡΗΤΙΚΟ και ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ

Δεν υπάρχουν σχόλια: